Verksamhetsbeskrivning – övergripande

Kamelcentret skulle ha fyra olika verksamhetsområden:

  1. Kamelhållning och kamelskötsel som skulle vara själva kärnan i verksamheten
  2. Turism och evenemang
    1. Aktiviteter som lockade besökare, t.ex. kamelridning eller umgänge med kamelerna.
    2. Uthyrning av kameler till olika evenemang t.ex. firmafester, möhippor, kalas, marknader, karnevaler, reklam, filminspelning, modevisning, m.m
  3. Produktion och försäljning av kameldjursrelaterade produkter (i eget kafé och affär). Vissa produkter skulle importeras medan andra skulle tillverkas i centret.
    1. Livsmedel: mjölk och mjölkprodukter, samt kött;
    2. Produkter av kamelskinn, alpacka- och kamelull, m m.;
    3. Souvenirer och leksaker med kameltema, t.ex. figurer av trä, keramik eller annat material; målningar, T-shirts, gosedjur av tyg alternativt ull, m,m
  4. Information, utbildning och forskning
    1. Tillhandahållande av all slags information om kameler och ”kamelkulturer” i form av litteratur, bilder och filmer;
    2. Anordning av seminarier, kurser, filmvisning, workshops, m.m.;
    3. Egen forskningsverksamhet och samarbete med olika forskningsinstitut.

Kamelparken

Kamelparken var arenan där kärnverksamheten i Kamelcentret skulle bedrivas. Denna verksamhet bistod huvudsakligen av kamelskötsel, med allt vad det innebar. Det fanns också en del annat i kamelparken, från ett besökscentrum (med kafé, bibliotek, affär, m.) till ett växt- och hönshus.

Deras planer var att börja med några baktriska (tvåpuckliga) kameler och några alpackor. Men innan djuren införskaffades krävdes det en hel del förberedelser, t ex när det gäller platsen där de ska vara. Om allt skulle fungera enligt planerna så byggdes det kamelstall och tillhörande ekonomibyggnad. Sedan räknade de med att ha de första kameldjuren på plats i början av hösten.

Turism & evenemang

Det andra verksamhetsområdet kommer att fokusera på turism och olika typer av evenemang.

Det innebar att aktiviteter som kunde locka folk till kamelfarmen, t ex för att rida på eller på andra sätt umgås med kamelerna. Det skulle finnas möjligheten aatt kunna hyra kameler till olika evenemang, t ex olika typer av fester (inkl. firmafester, möhippor, födelsedagskalas, etc), marknader eller karnevaler. Kamelerna skulle också kunna hyras för fotografering (t ex reklam), filminspelning, modevisning, etc.

Produktion & försäljning

Det tredje verksamhetsområdet skulle bestå av produktion och försäljning av olika typer av produkter, som kom ifrån eller hade att göra med kameler.

Det kunde handla om kamelprodukter som mjölk, ost och kött eller produkter som gjordes av kamelskinn eller kamelull. Det kunde också vara olika typer av leksaker och souvenirer med kameltema, såsom gosedjur av tyg (alt kamelull), små figurer av trä, keramik eller annat material föreställande kameler, målningar, T-shirts, m m.

De strävade efter att tillverka så mycket som möjligt av deras produkter, men en del kom också att importeras.

Information, utbildning & forskning

Det fjärde verksamhetsområdet, information, forskning och utbildning, skulle omfatta aktiviteter som hade att göra med kunskapsproduktion och kunskapsförmedling med inriktning på kameler ur ett brett perspektiv. Det centrala i detta verksamhetsområde skulle vara tillhandahållande av all slags information om kameler och ”kamelkulturer” (i form av litteratur, bilder, filmer, m m).

Informationen var att förmedlas på olika sätt, bl a genom seminarier, kurser, filmvisning, etc. En egen forskningsverksamhet skulle också att startas, bl a i samarbete med olika universitet, där det fanns pågående kamelforskning eller intresse för sådan.